VR a MR: Czym się różnią?

 

VR (Virtual Reality – rzeczywistość wirtualna) i MR (Mixed Reality – rzeczywistość mieszana) to technologie, które, choć podobne, mogą oferować zupełnie inne doświadczenia. Obie przenoszą nas do cyfrowych światów, ale robią to w różny sposób i mają odmienne zastosowania. Przyjrzyjmy się ich kluczowym różnicom.

 
VR – całkowite zanurzenie w cyfrowym świecie

VR to technologia, która przenosi użytkownika do w pełni wirtualnego środowiska. Zakładając gogle VR, znajdujemy się w zupełnie nowym, cyfrowym świecie, który odcina nas od rzeczywistego otoczenia. Użytkownik widzi jedynie to, co zostało zaprojektowane – wirtualne przestrzenie i obiekty. Dzięki temu VR sprawdza się doskonale w szkoleniach, grach, symulacjach oraz sytuacjach, w których chcemy „przenieść” użytkownika do całkowicie kontrolowanego środowiska.

VR Virtual Reality
 
MR – łączenie wirtualnego i rzeczywistego świata

MR, czyli rzeczywistość mieszana, działa podobnie do dobrze znanej technologii AR (Augmented Reality). W MR użytkownik widzi rzeczywisty świat wzbogacony o cyfrowe elementy, które mogą wchodzić w interakcję z otoczeniem. Przykładem może być wirtualny obiekt, taki jak makieta czy ekspres do kawy, który można postawić na prawdziwym stole i który zachowuje się, jakby rzeczywiście tam stał.
W odróżnieniu od AR, MR pozwala wirtualnym elementom bardziej realistycznie reagować na otoczenie i jego zmiany. Kluczową różnicą jest poziom interakcji – w rzeczywistości mieszanej, podobnie jak w VR, użytkownik może za pomocą dłoni lub kontrolerów oddziaływać na obiekty.

MR Mixed Reality
Source: Adobe
 
Stopień interakcji z otoczeniem

W VR użytkownik doświadcza pełnego zanurzenia, ale jest całkowicie odcięty od rzeczywistości – wszystkie elementy, które widzi, są generowane komputerowo.
MR umożliwia bardziej zaawansowaną interakcję wirtualnych obiektów z rzeczywistym otoczeniem, co czyni ją technologią przydatną w złożonych projektach, np. w szkoleniach przemysłowych. Użytkownik może w prawdziwym świecie, obok rzeczywistej maszyny, postawić jej wirtualny odpowiednik i symulować naprawę urządzenia w jego rzeczywistej lokalizacji.

MR vs. VR
Wymagany sprzęt

Do VR wystarczą gogle VR i kontrolery takie jak na przykład Meta Quest 2, które pozwalają poruszać się po wirtualnym świecie.
Do MR natomiast przez długi czas potrzebne były bardziej zaawansowane gogle, takie jak HoloLens od Microsoftu. Były one droższe, ponieważ wymagały dodatkowych czujników i kamer pozwalających wirtualnym obiektom „reagować” na fizyczne otoczenie.
Obecnie gogle takie jak Meta Quest 3 świetnie sprawdzają się zarówno w rzeczywistości wirtualnej, jak i mieszanej, oferując bardziej przystępne rozwiązania.

 
Podsumowanie: Wybór odpowiedniej technologii

VR i MR to dwie zaawansowane technologie, które oferują różne doświadczenia w zależności od potrzeb użytkownika. VR pozwala na pełne zanurzenie w wirtualnym świecie, całkowicie odcinając od rzeczywistości, co sprawdza się w grach, symulacjach czy szkoleniach wymagających kontrolowanego środowiska. MR natomiast łączy rzeczywisty świat z wirtualnymi elementami, umożliwiając interakcję między nimi, dzięki czemu jest idealna w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak instrukcje czy symulacje w realnym otoczeniu. Wybór odpowiedniej technologii zależy od tego, czy celem jest całkowite odizolowanie w cyfrowym świecie, czy wzbogacenie rzeczywistości o interaktywne elementy. Obie te technologie otwierają nowe możliwości i pozwalają na tworzenie unikalnych doświadczeń cyfrowych a przy odpowiednim przygotowaniu aplikacji i wyborze gogli, stworzona aplikacja może być używana zarówno w VR jak i MR.

Chcesz dowiedzieć się więcej o którejś z technologii? Umów się na bezpłatną konsultację!